مهربانی می تواند به کاهش استرس کمک کند

5آوریل 2021- بر اساس تحقیقات جدید، مهربان بودن با دیگران نه تنها یک روش مثبت برای زندگی است، بلکه می تواند از سطح استرس کاسته، قند خون را کاهش و عملکرد مغز را نیز بهبود بخشد.

یک مطالعه که توسط دانشگاه استنفورد ودانشگاهبرکلی در کالیفرنیا انجام شده است، نشان داد که مهربانی یک واکنش فیزیولوژیک را آغاز می کند که می تواند هورمون استرس کورتیزول را کاهش دهد.کورتیزول زیاد می تواند بر حافظه تأثیر بگذارد و عملکرد مغز را مختل کند، بنابراین هر چیزی که این هورمون را کاهش دهد، مزایای خوبی بهمراه دارد.

استرس مزمن می تواند ذهن و بدن را ویران کند، به همین دلیل یافتن راه هایی برای کنترل آن بسیار مهم است. کورتیزول، قند را در جریان خون افزایش می دهد و بدنبال آن استفاده از قند در مغز افزایش می یابد.

پروفسور جیمز دوتی، استاد بالینی جراحی مغز و اعصاب در استنفورد و از نویسندگان این مطالعه، گفت: وقتی کسی با قصد دلسوزانه و از روی مهربانی و شفقت عملی را انجام می دهد، این یک تأثیر مثبت عظیم بر فیزیولوژی او می گذارد. فیزیولوژی را از حالت تهدید خارج کرده و در حالت استراحت قرار می دهد.

در این مطالعه، از 51 نفر به طور تصادفی برای شرکت در برنامه آموزش دلسوزی و شفقت استنفورد ثبت نام گردید. به مدت 10 هفته، دو بار در روز از این افراد پرسیده می شد که آیا در زمان سوال احساس اضطراب، آرامش، هوشیاری یا خستگی می کنند؟

همچنین از آنها خواسته شد تا در یك نظر سنجی شرکت كنند که آنها را در مورد احساسشان ارزیابی می کرد.

محققان گفتند: در طی این آموزش، میزان اضطراب افراد کاهش چشمگیری یافت و آرامش آنها افزایش یافت. بطوریکه در هر رتبه بندی متوالی از موفقیت، شرکت کنندگان کمتر می خواستند که اضطراب و خستگی خود را کاهش دهند زیرا اضطراب آنها در طی دوره ی آموزشی کاهش یافته بود و همچنین کمتر تمایل به افزایش احساس آرامش و هوشیاری خود داشتند زیرا به اندازه ی کافی موفق به کسب آرامش شده بودند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/apr/study-finds-kindness-can-help-reduce-stress.html